Poznaj Smak Gruzji to projekt realizowany na polecenie Narodowej Agencji Wina przy Ministerstwie Rolnictwa w Gruzji. W 2021 roku odkryłem, że firmy odpowiedzialne za Poznaj Smak Gruzji w Polsce, czyli Malinova sp. z o. o. spółka komandytowa oraz agencja reklamowa Click Community, wykorzystują bez wiedzy i zgody autorów treści z uznanych blogów podróżniczych, a także wielu innych źródeł. Sprawa zakończyła się w sądzie ponieważ wśród 14 przykładów skopiowanych treści znalazły się też te z mojego portalu.
Marcin Świątkowski, prezes Malinova sp. z o. o. spółka komandytowa, nie stawił się nawet jako świadek (oskarżony!) w sprawie, za to pospieszył do innego sądu żeby pozwać mnie o naruszenie dóbr osobistych jego spółki. Pisałem o tym sporo na Facebooku oraz w artykule Współpraca z PolakoGruzinem. Cennik i warunki.
W ciągu ostatnich dwóch lat wykazałem, że przynajmniej 14 postów opublikowanych na fanpejdżu Poznaj Smak Gruzji składało się z treści pochodzących z innych stron. Marcin Świątkowski nie przedstawił żadnych dowodów, że było inaczej. Zresztą Sąd w Warszawie określił działania firmy Malinova jako „inspiracje moralnie niewłaściwe”.
Również ujawniłem liczne błędy gramatyczne, merytoryczne i ortograficzne, a także wykazałem, że filmy z cyklu Made in Qvevri (projekt realizowany w Gruzji przez firmę Malinova; ekipa filmowa wraz z prowadzącymi wysyłana kilkakrotnie do Gruzji, w tym w pandemii, gdy granice były zamknięte i latały tylko drogie „spec-rejsy”; wszystko to oczywiście na koszt gruzińskiego podatnika), delikatnie mówiąc, nie cieszą się zbyt dużą popularnością na Youtube, gdzie zostały zamieszczone.
Informowałem wielokrotnie Świątkowskiego i Mariusza Kapczyńskiego „dziennikarza winiarskiego” o plagiatach i błędach. Sygnalizowałem każde potknięcie. Kapczyński stwierdził, że jego to nie interesuje i nie jest związany ze sprawą. To ciekawe ponieważ przez lata latał do Gruzji i jeździł po moim kraju za pieniądze gruzińskich podatników i wystąpił w zasadzie w każdym filmie sygnowanym „Made in qvevri”.
Postanowiłem drążyć dalej w jaki sposób przebiega współpraca między władzami Gruzji, a prywatną spółką. Zapraszam do lektury.
Poznaj Smak Gruzji – list otwarty
Kilka dni temu Sąd Okręgowy w Krakowie orzekł, że moje dotychczasowe publikacje i pytanie odnoszące się do spółki Malinova sp. z o. o. spółka komandytowa nie naruszają jej dóbr osobistych. W związku z tym pragnę skierować publicznie następujące pytania do zarządu tej spółki:
- W wyniku jakiego procesu spółka Malinova została wybrana partnerem Narodowej Agencji Wina w Gruzji?
- Czy zostal ogłoszony przetarg, jeśli tak to w jakiej formie i gdzie?
- Jakie materiały przedstawił zarząd spółki jako potwierdzenie merytorycznej zdolności do prowadzenia projektu?
- Czy przyjazd sommelierek Katarzyny Puk i Izabeli Piszczkiewicz z projektu spółki Malinowa przed startem projektu (lipiec-sierpień 2016) na moją wycieczkę i udział w moich sesjach zdjęciowych i filmach były przypadkowe, czy też miały inny cel?
- Jak wyglądało raportowanie i superwizja/kontrola projektu przez władze Gruzji?
- Czy jest gdzieś publicznie dostępna umowa z Narodową Agencja Wina Gruzji?
- Jaka jest jej treść tej umowy?
- Czy spółka Malinova może się nią podzielić?
- Jaką rolę poza filmową twarzą miał w projekcie dziennikarz winiarski Mariusz Kapczyński?
- Jaką rolę, poza publicznie dostępną informacją o zarządzaniu projektem miała Izabela Piszczkiewicz?
- Czy Izabela Piszczkiewicz poniosła konsekwencje po opublikowaniu przeze mnie listy skopiowanych ode mnie treści i błędów, a jeśli tak to jakie?
- Jaką rolę w projekcie mieli winiarze Jakub Lorek (winnicę prowadzi jego ojciec Marcin, Małopolska) i Michał Pajdosz (Winnica Jakubów, Dolny Śląsk)?
- Kto był autorem pomysłu na projekt filmowy „Made in Qvevri”?
- Kto otrzymał gruzińskie kwewri na cele realizacji projektu?
- Na jakiej zasadzie akurat ci winiarze otrzymali kwewri i jaki był cel tego projektu?
- Czy przekazanie kwewri (6 amfor w trzech transzach) Michałowi Pajdoszowi miało związek ze zleceniem Stowarzyszenia Winiarzy Dolnego Śląska na projekt filmowy „12 prac Pana M.” zrealizowany przez Malinova?
- Czy winiarze z Polski, którzy otrzymali gruzińskie amfory do produkcji wina zapłacili za nie czy też była to inna forma umowy, np. barter?
- Jaką rolę w projekcie pełnili Paweł Portoyan, Marcin Pieprzak, Maria Madej?
- Na jakiej zasadzie spółka Malinova wybrała Agencję Click Community do prowadzenia fanpejdża?
- Jak wyglądała kontrola nad postami przygotowywanymi przez agencję Click Community?
- Czy kiedykolwiek zlecono kontrolę nad dodawanymi treściami zawodowemu dziennikarzowi?
- Dlaczego na fanpejdżu Poznaj Smak Gruzji znalazły się treści ze stron polakogruzin.pl, Szalone Walizki, Oblicza Gruzji, itd.?
- Skąd błędy ortograficzne, merytoryczne, skoro osoby zaangażowane w projekt (Świątkowski, Kapczyński, Piszczkiewicz, Puk, Madej, itd.) bywały w Gruzji wielokrotnie i miały możliwość weryfikacji informacji publikowanych przez Click Community?
- Czy Agencja Click Community i jej dyrektor Paulina Wiesiołek poniosły konsekwencje w związku z udokumentowanym kopiowaniem treści i błędami, a jeśli tak to jakie?
- Jak z perspektywy czasu spółka Malinova ocenia działalność tej Agencji?
- Czy spółka Malinova nie uważa, że zaufanie tej akurat Agencji było błędem?
- Czy przedstawiciele spółki Malinova odbywali wizyty do Gruzji w trakcie pandemii koronawirusa?
- Czy pomimo prawomocnego wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie, spółka Malinova uważa, że „wykorzystanie mojej pomysłowości” było moralnie właściwe?
- Czy spółka Malinova może przedstawić wyjaśnienie, czemu jej przedstawiciele/świadkowie nie stawili się na posiedzeniu w sprawie przed SO Warszawa w sprawie o naruszenie praw autorskich, sygn. akt XXII GW 123/22?
- Czy spółka Malinova konsultowała swoje działania procesowe ze spółką Weco-Travel, która również ma ze mną sprawę (już raz przegraną w I instancji) o naruszenie praw autorskich i działania nieuczciwej konkurencji?
- Czy spółka Malinowa zażądała od z Click Community usunięcia postów, o których napisałem, że zawierają treści objęte moimi prawami autorskimi?
- Z jakiego powodu spółka Malinova wyraziła najpierw zgodę na publikację przeprosin (treść ustalona z Izabelą Piszczkiewicz) na fanpejdżu żeby po czasie je usunąć?
- Jakie statystyki mogą Państwo wskazać na poparcie sukcesu projektu Poznaj Smak Gruzji i filmów „Made in Qvevri”?
- Jakimi efektami mogą pochwalić się winiarze, którzy otrzymali gruzińskie amfory kwewri?
- Czy oficjalne stanowisko spółki Malinova jest takie, że Narodowa Agencja Wina nie przedłużyła z Państwem umowy?
- Jeśli tak, to dlaczego na stronie internetowej projektu są wciąż dane Państwa Spółki?
- Czy nie jest winą Agencji Click Community, że Narodowa Agencja Wina nie przedłużyła ze spółką Malinova umowy na projekt?
- Dlaczego uważają Państwo, że nie miałem prawa kontaktować się w Waszej sprawie z Narodową Agencja Wina w Gruzji? [czy taki zarzut był kierowany publicznie, czy tylko na rozprawie?]
- Czy prawda jest, że za środki pochodzące z NWA (National Wine Agency) w Gruzji spółka Malinova uruchomiła dystrybucję win gruzińskich?
- Czy spółka Malinova miała świadomość, że na degustacji win gruzińskich, którą zorganizowali Państwo w Przysieku dostarczyłem chleb z mojej toruńskiej piekarni Nodaris Puri?
- Dlaczego twierdzą Państwo, że projekt został zakończony z mojej winy? [jak wyżej, czy taki zarzut padł publicznie?]
- Czy spółka Malinova zamierza w przyszłości kopiować moje teksty?
- Czy sprawa sądowa przeciwko mnie nie nosi znamion pozwu SLAPP? [https://siecobywatelska.pl/slapp/]
- Jakie statystyki mogą Państwo wskazać na poparcie wpływu projektu Poznaj Smak Gruzji i Made in Qvevri na wzrost zainteresowania gruzińskim winem w Polsce?
Porównanie treści, które były zamieszczane na profilu Poznaj Smak Gruzji z oryginałami
Grafika tytułowa pochodzi ze strony Poznaj Smak Gruzji – poznajsmakgruzji.pl/podroz-przez-kachetie