Pozdrowienia z Gruzji
Podróże Zwiedzanie Gruzji

Projekt filmowy w Gruzji – 2016

By on 5 stycznia 2017

14 grudnia 2016 roku opublikowałem najnowszy, a zarazem ostatni, z zaplanowanej dotychczas serii filmów o Gruzji na moim kanale na Youtube. Cały ubiegłoroczny projekt został zrealizowany wspólnie z firmą MARKFilm z Bydgoszczy, a w niniejszym artykule chciałbym szerzej opisać kulisy powstawania filmów, podać jaki sprzęt został wykorzystany, podsumować rozwój kanału i przedstawić plany na 2017 rok.

Od kilku lat eksperci od social media prognozują, że filmy są najpopularniejszą formą dotarcia do odbiorców, prześcigającą tekst i zdjęcia nawet o 1200%. Uruchomienie własnego kanału i pokazywanie Gruzji i moich podróży krążyło mi po głowie od jakiegoś czasu, ale uważałem, że dobre chęci, możliwość nagrywania telefonem i atrakcyjny „background”, w jakim przebywam, nie wystarczą. Śledziłem oczywiście poczynania czołówki polskiej vlogosfery – podróżniczej i lifestyle’owej, która ma coś więcej do przekazania, niż testy kosmetyków i kreacje od projektantów, i to jeszcze bardziej utwierdzało mnie w przekonaniu, że po prostu nie dam rady. Poza tym kolejny dylemat wiązał się z przypisaniem kanału na YT do jednego z obszarów mojej działalności. Nie wiedziałem czy lepiej podpiąć się pod bloga czy pod moją firmę. Wybrałem firmę.

Filmy z Gruzji

Na pomoc przyszli oczywiście najbliżsi – moja dziewczyna i przyjaciele.  Zmotywowali mnie, doradzili, weszli na ambicję…  i zacząłem. Pierwszy film, Zaproszenie na Kaukaz, który jest po prostu prezentacją firmy, nakręciłem telefonem w moim biurze w Zalesiu Górnym. Nagranie tego krótkiego materiału, ustawienie telefonu i statywu na podstawce z książek, wzbudza mój śmiech do dzisiaj. A próba ekstremalnie poważnego „flow” powoduje dziś moje zażenowanie i kojarzy mi się z filmem „Struktury ego”. Cóż, być może nadal nie jest mi pisane zostanie trenerem osobistym.  Jeszcze nie wiem czy nagram ten film ponownie, albo niech już wisi na YT na wieki. W końcu każdy uczy się na swoich błędach 🙂

Kolejne filmy przygotowywałem już w Gruzji, najprostszą możliwą metodą, telefonem, kręcąc z ręki. Niektóre materiały zostały wykorzystane, inne nie. Pewnie na szczęście 🙂

Nie podjąłem się jednak montażu filmów, tłumacząc to sobie brakiem czasu i sprzętu, który pozwoliłby mi na uzyskanie tempa pracy szybszego, niż żółwie.

Mikołaj Grajner, MARKfilm

Wtedy też, przy okazji jednego z przyjazdów do Polski, poznałem, podczas spotkania Stowarzyszenia Przedsiębiorców Kujaw i Pomorza, Mikołaja Grajnerta z firmy MARKfilm i to właśnie jemu powierzyłem montowanie filmów i całą otoczkę. Ustaliliśmy wspólnie, że jedną z moich niekomercyjnych wypraw w lipcu poświęcimy na zarejestrowanie jak największej ilości materiału i zmontowanie kilku filmów promocyjnych. Tak, kilku, taki był plan.

Rozwiązanie wyglądało na najprostsze z możliwych – Mikołaj zabiera współpracownika i sprzęt, przyjeżdżają na kilka dni i nagrywamy. Tak też się stało.

Making of

Mikołaj przyleciał z narzeczoną, Kasią, której zresztą w Gruzji się oświadczył (gratulacje!!!), oraz współpracownikiem Kubą. Cała trójka wzięła udział w mojej wyprawie „Kac Vegas w Kartlii i w Kachetii” – niskobudżetowym winnym tourze, który będę również realizował w 2017 roku.

Ekipa i turyści w Sighnaghi

Już w Gruzji doszliśmy do wniosku, że przygotowane wcześniej i przez inną osobę intro i outo z gruzińską, skoczną muzyczką nie pasuje do całości i zostało usunięte. Pozbyłem się też kilku innych, zupełnie amatorskich nagrań, które szpeciły raczkujący kanał. Bardzo doceniam wizję Mikołaja i konsekwencję, dzięki której przez wiele miesięcy mogłem prezentować co tydzień nowe filmy. W wielu aspektach zmieniłem swoje myślenie z początku roku. Postawiłem na kanał firmowy, ale w filmach pojawia się też logo bloga. Jestem przekonany, że można połączyć działalność hobbystyczną i zawodową. Pracować z przyjemnością i robić to, co się po prostu kocha 🙂

Ograniczenie czasowe – 7 dni – spowodowało, że w trakcie pobytu ekipy filmowej w Gruzji kręciliśmy tylko w Tbilisi, Mcchecie i w Kachetii – w Signagi, Telawi, Napareuli, Kwareli, Udabno. Na szczęście miałem jeszcze swoje nagrania z Jaskini Prometeusza, winiarni w Kwareli i w Wardzii. Wśród niewykorzystanych materiałów znalazły się klipy z Gruzińskiej Drogi Wojennej, z górniczego miasteczka Chiatura i okolic.

Również dała nam się we znaki pogoda. Lipiec w Gruzji nie jest tak upalny jak sierpień, ale wszyscy odczuliśmy skutki wysokich temperatur i wysiłku. Chłopaki – filmowcy dawali z siebie wszystko maszerując i jeżdżąc z ciężkim sprzętem, a ja w tym czasie musiałem prowadzić samochód, w dodatku z kierownicą po prawej stronie, zarywać noce żeby dowieźć uczestników wyprawy z lotnisk w Kutaisi i w Tbilisi, opowiadać o Gruzji filmowcom i pozostałym uczestnikom, poświęcać siły i emocje na nagrywanie i planowanie kolejnych dni i ujęć, a także zajmować się codziennym prowadzeniem firmy – byliśmy w trakcie sezonu więc telefonów i maili od Klientów nie brakowało. W trakcie tego wyjazdu było jeszcze mniej snu niż zwykle.

Poranki w guesthousie u mojego Ojca w Lagodechi wyglądały mniej więcej tak, jak na zdjęciu poniżej, ale krew, pot i łzy zawsze są warte swojej ceny! 🙂

Wszyscy daliśmy radę co na pewno widać w tym klipie. Pisałem o tym też w artykule „Podsumowanie sezonu 2016„.

Postawiliśmy na żywioł, na moje naturalne zachowanie jako „hosta” kanału i dynamiczne ujęcia i okazało się to strzałem w dziesiątkę. Nagrywaliśmy w trakcie jazdy samochodem i podczas zwiedzania, balansując między popularnymi gruzińskimi atrakcjami, a miejscami, do których turyści nie trafiają. Udało nam się uchwycić prawdziwy rytm Gruzji – prostą codzienność – dzieci grające w piłkę, czy sowieckie osiedla Tbilisi i balkony upstrzone suszącym się praniem, albo pracę fryzjera na bazarze w Telawi, czy dziewczynę w budce z frytkami w Lagodechi. Zupełny przypadek sprawił, że ostatniego dnia pobytu Kuba pojechał ze mną do warsztatu samochodowego, po drugie auto, i tam właśnie nagrał tbiliskie blokowisko, a innego dnia uchwycił typowy wieczór na prowincji 🙂 Nie dziwię się już żadnemu twórcy, który zawsze ma przy sobie telefon, aparat czy kamerę i spodziewa się niespodziewanego 🙂

Tbilisi warsztat

Z kilkudziesięciu godzin nagrań chłopaki zmontowali 20 filmów, kilka innych na zawsze trafiło w odmęty ich dysków, gdyż nie przeszły wspólnej lub wyłącznie mojej selekcji. Żeby łatwiej nam było pracować – im w Bydgoszczy, a mnie w rozrzuconych po Gruzji hotelach i mieszkaniach, stworzyliśmy nawet zamkniętą grupę na Facebooku, w której dyskutowaliśmy o filmach, często bardzo emocjonalnie, po gruzińsku i na ogół do późnych godzin nocnych, z uwagi na różnicę czasu 🙂

MARKfilm

Do nagrań użyto następującego sprzętu:

Aparaty:

rigi filmowe

Statyw Libec TH-650HD

Dron:

GoPro Hero 4 Silver Edition phantom 2 vision plus (zepsuł się podczas lotu)

Statystyki

W 2016 roku zrealizowaliśmy i umieściliśmy na kanale 30 filmów, które zostały już wyświetlone łącznie ponad 13 tysięcy razy. Obecnie kanał jest subskrybowany przez 162 osoby, a najchętniej oglądanym filmem jest klip o Tbilisi, który został wyświetlony ponad 1071 razy. To dopiero początki, ale i tak jestem z nich bardzo zadowolony 🙂

Plany na 2017 rok

W 2017 roku chciałbym rozpocząć kolejny projekt i tym razem postawić na Gruzję Zachodnią – Swanetię, Morze Czarne, „dziką” Adżarię, Kutaisi i okolice. Połączyć swoją wizję i doświadczenie z najnowszą technologią i kreatywnością innych ludzi. W dalszym chcę ciągu promować Gruzję i jej realia, ale jestem przekonany, że uda mi się również nakręcić filmy w Armenii, w Rosji, w Turcji i w Azerbejdżanie.

Bardzo zależy mi na uzyskaniu nowego spojrzenia, także poszukuję nowej ekipy, która zdecyduje się na przyjazd do mnie i pracę w gruzińskich warunkach.

Najbliższych filmów możecie spodziewać się już w lutym. Mam jeszcze co nieco do zmontowania.

To tyle słowem podsumowania. Czas wrócić do regularnego pisania, bo historii do opowiedzenia mam setki.

Zapraszam do obejrzenia ostatniego filmu z 2016 roku, klipu, w którym można zobaczyć materiały nakręcone w trakcie całego tripu.

Gruzja to nie tylko imponująca historia, zapierające dech w piersiach krajobrazy i wspaniałe zabytki, ale przede wszystkim niesamowici ludzie, którzy żyją w tych realiach. To właśnie tę kaukaską codzienność postanowiliśmy uchwycić wspólnie z MARKfilm w trakcie lipcowej wyprawy do kraju Kartlów. Efekt chwyta za serce 🙂

Osoby i firmy chętne do współpracy w projekcie filmowym w Gruzji i w Polsce w 2017 roku proszę o kontakt mailowy krz@polakogruzin.pl i/lub telefoniczny.

TAGS

LEAVE A COMMENT

POLAKOGRUZIN
Tbilisi

Gamarjoba! Nazywam się Krzysztof Nodar Ciemnołoński. Prywatnie jestem związany z Kaukazem a zawodowo z turystyką. Organizuję wycieczki na Kaukaz oraz do wielu innych krajów na Wschodzie. Piszę głównie o Gruzji, jej zabytkach, historii i kulturze ale znajdziesz tutaj również wiele teksów na inne tematy.

ZOBACZ WYCIECZKI DO GRUZJI
ZOBACZ WYCIECZKI NA WSCHÓD
Instagram
  • www.TAMADA-TOUR.com.pl 🚐🚗🚘🛫🛬✈️ no to w drogę! ☺️😎😀 #travel #travelgram #instatravel #traveling #travelling #travelphotography #traveler #traveller #georgia #exploregeorgia #polishgirl #polishboy #polish #nature #naturelovers #instanature #vsconature #naturephotography #gruzja #vscocam #vsco #vscogood #vscogram #vscophile #mountains #mountain #podroze #podróż #podróże #podróżnik
  • www.TAMADA-TOUR.com.pl 🇬🇪🏕️🏔️ #travel #travelgram #instatravel #traveling #travelling #travelphotography #traveler #traveller #georgia #exploregeorgia #polishgirl #polishboy #polish #nature #naturelovers #instanature #vsconature #naturephotography #gruzja #vscocam #vsco #vscogood #vscogram #vscophile #mountains #mountain #podroze #podróż #podróże #podróżnik
  • www.TAMADA-TOUR.com.pl 🇬🇪 Bo najpiękniejsze góry to te gruzińskie 😍😀🇬🇪🏔️🏕️🏞️ #travel #travelgram #instatravel #traveling #travelling #travelphotography #traveler #traveller #georgia #exploregeorgia #polishgirl #polishboy #polish #nature #naturelovers #instanature #vsconature #naturephotography #gruzja #vscocam #vsco #vscogood #vscogram #vscophile #mountains #mountain #podroze #podróż #podróże #podróżnik
  • www.TAMADA-TOUR.com.pl 🏔️🏞️🏕️🗺️🚗 #travel #travelgram #instatravel #traveling #travelling #travelphotography #traveler #traveller #georgia #exploregeorgia #polishgirl #polishboy #polish #nature #naturelovers #instanature #vsconature #naturephotography #gruzja #vscocam #vsco #vscogood #vscogram #vscophile #mountains #mountain #podroze #podróż #podróże #podróżnik
  • www.POLAKOGRUZIN.pl // On the way to  Shkhara glacier 🌅 🌄🌅 #georgia #gruzja #atwork #instatravel #travel #travelling #fitlife #góry #mountains #holiday #wakacje #trip #summertime  #warszawa #polishboy #polishgirl #summer #vscocam #friends #instatrip #podróże #wpodróży  #vscopic  #vsco #wycieczka #trekking #lovenature #naturelovers #explore #instanature
  • www.TAMADA-TOUR.com.pl // holiday with @polishgeorgian 😊😎 🌅 🌄⛅ #georgia #gruzja #atwork #instatravel #travel #travelling #vsco #vscocam #polishboy #polishgirl #summer #podróże #instamood #wycieczka #holiday #lovenature #naturelovers #instanature #instagood #vscotravel #traveler #followme #picoftheday #blogger #instalike #warszawa #trip #podroze #wakacje #vscopic
Archiwa
Newsletter

Wprowadź swój adres email aby zaprenumerować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez email.